Enkel intapen

Korting op sport tape? klik hier!

Wie regelmatig sport, heeft misschien al wel eens te maken gehad met een enkelblessure. Bij verzwikking, verstuiking, verdraaiing of een andere verkeerde beweging van de enkel, kan er namelijk een enkelblessure optreden. Vaak ontstaat er bij een enkelblessure naast pijn ook een zwelling rondom de enkel, waardoor de sporter voor langere tijd last kan hebben van de verkeerde beweging en de blessure die hieruit is voortgekomen.

Vaak ontstaan enkelblessures bij het uitvoeren van sportactiviteiten op een oneffen ondergrond, bij het maken van een verkeerde afzet of landing of als een sporter tijdens het sporten verkeerd terecht komt, bijvoorbeeld op de voet van een andere speler of op de bal, waarbij de speler zijn/haar voet verzwikt. Ook als men eerder een enkelblessure heeft gehad, zwakke enkelbanden heeft of zwakke spieren heeft rondom de enkel, kan er bij het uitvoeren van sportactiviteiten een blessure ontstaan.

Bij een zwakke enkel of kort na herstel van een enkelblessure is het verstandig de enkel in te tapen bij het sporten of bij andere activiteiten waar de nodige beweging verwacht wordt.
In de volgende video ziet u stap voor stap hoe u de enkel moet intapen. Dit ter preventie van uw enkel, zodat u minder kans hebt op een enkelblessure.

Enkel intapen stap voor stap

Wat te doen bij een enkel blessure

Een enkelblessure is erg vervelend; en niet alleen omdat het pijnlijk is. Door een enkelblessure kan een zeer fanatieke sporter namelijk even uit de running zijn, waarbij men niet kan sporten door de pijnlijke, gezwollen enkel. Dus wat kun je doen om de enkel sneller te laten genezen?

Uiteindelijk zal een geblesseerde enkel vanzelf genezen. Maar, het kan geen kwaad om je lichaam hierbij een handje te helpen. Om het herstel te versnellen en voorspoediger te laten verlopen, kun je je enkel intapen. Hierbij wordt je voet in een stand geplaatst waarbij deze normaal belast wordt, zonder dat de enkelbanden opnieuw opgerekt of geïrriteerd worden. Een enkel die ingetaped is, wordt zo ingetaped dat je hier normaal op kan lopen, met een normale belasting van de voet. Echter, door de voet op een stabiele positie te plaatsen bij het intapen van de enkel, zullen de enkelbanden niet verder uitrekken of op een andere manier geïrriteerd raken. Zo kan de enkel herstellen, maar kun je je enkel nog wel gewoon gebruiken. Het is zelfs verstandig om zo normaal mogelijk te lopen met de enkeltape, omdat dit het herstel positief beïnvloed. Door niet mank te lopen en de voet recht naar voren neer te zetten (in plaats van naar binnen of naar buiten), leer je je voet weer normaal afwikkelen.

Door je enkel extra steun te geven bij het lopen, leer je vanzelf weer je enkel en voet normaal te gebruiken. Wellicht zul je in het begin nog niet op je normale tempo lopen, maar in ieder geval worden de enkel en de voet goed gebruikt. Zo wordt de genezing van de enkel positief beïnvloed, waardoor je door een simpele enkeltape wellicht sneller weer kan beginnen met het uitvoeren van milde sportactiviteiten. Uiteraard is het niet verstandig om op de korte termijn weer te starten met je sportactiviteiten zoals je die uitvoerde vóór je blessure, maar het rustig opbouwen van sportactiviteiten met een genezen enkel door enkeltape, kan uiteraard wel.